«Страсті Христові» – символ дороги на Голгофу

«Страсті Христові» – символ дороги на Голгофу

«Страсті Христові» – символ дороги на Голгофу

 

До колекції іконопису музею «Дрогобиччина» входять, передусім, пам’ятки, створені високопрофесійними майстрами. Серед них – унікальна ікона відомого дрогобицького маляра Стефана Медицького «Страсті Христові» І пол. ХVІІ ст., яка експонується у відділі сакрального мистецтва музею «Дрогобиччина».

Ще в середині 90-х рр. за порадою відомого львівського колекціонера та художника Тараса Лозинського від музею булоскеровано експедицію до одного із сіл Дрогобицького району. В результаті музейна колекція збагатилася новими унікальними експонатами. До музею було передано дві дошки великої страсної ікони, а також празниковий ряд із церкви цього ж села. Провели консерваційні роботи та дослідження пам’ятки. Понад 20 років ікона «Страсті Христові» зберігалася та експонувалася у музеї лише фрагментарно. Тим часом велися пошуки третього фрагмента. У 2016р.завдяки зусиллям дрогобицького митця Ярослава Даниліва, який провів перемовини та викупив пам’ятку із приватної колекції, розрахувавшись власними роботами, та при матеріальній підтримці Миколи Походжая остання третя частина ікони була передана до музею.

Великі багатосценні ікони, які розкривали в ілюстративній формі події останніх днів перебування Ісуса Христа на землі, були особливо популярні в церквах Західної України в ХV-ХVІІ ст. Найчастіше «Страсті Христові» кріпилися на північній стіні центральної нави навпроти теж монументальної композиції «Страшний Суд». Таким способом здійснювався вплив на вірян, особливо в час Великого посту.

Дрогобицька ікона «Страсті Христові» зображає діяння Христа, Його страждання і переслідування, спонукаючи задуматися над покликанням кожного з нас на землі. Сцени наповнені глибокою скорботою і величним трагізмом земної дороги Христа. Серед них: «Воскресіння Лазаря», «В’їзд в Єрусалим», «Увірування Фоми»,«Воскресіння Господнє» (Сходження в пекло), «Петро гірко заплакав», «Христос являється мироносицям», «Повішення Юди», «Прибиття до хреста»,«Змова Юди з жидами», «Христос несе хрест»,«Тайна вечеря»,«Розп’яття з Пристоячими», «Зняття з хреста», «Покладення до гробу», «Умивання ніг апостолам», «Молитва в Гетсимані», «Поцілунок Юди», «Приведено Господа до Ірода», «Христос перед Каяфою», «Пилат умиває руки», «Христа б’ють», «Петро тричі відрікся», «Христос являється Магдалині»,«Йосип з Ариматеї випрошує тіло Господнє».

У двадцяти чотирьох сюжетах Стефан Медицький натхненно й експресивно розкрив тріумф діянь Христа, його муки, самопожертву в ім’я спасіння людського роду.

Понад чотириста років ця ікона для дрогобичан була своєрідним символом дороги на Голгофу. Завдяки цій іконі можна відчути Страсті Господні, почерпнути енергетичний молитовний заряд, щоб зневажити зло, неправду, приниження людської гідності, осмислити свої вчинки та плекати християнську мораль.

 

Леся КОСАНЯК

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: